2014/07/10

ADRIAN BELDIMAN: PRIMII PAȘI SUNT COMPLICAȚI, MAI ALES CÎND NU AI RELAȚII


   Muzica este cea mai puternică formă de magie, iar pentru Adrian, muzica este arta de a gândi cu sunete. Compozitor, prezentator la radio, profesor și un adevărat  maestru care știe să transmită prin simple linii melodice lucruri frumoase şi poetice.
                           canal oficial youtube: https://www.youtube.com/user/beldimanadrian

- Adrian, ai fost ucenicul muzicii ani la rînd. Ai ales tu muzica sau te-a ales ea pe tine?
Probabil așa a fost să fie. Am început să fac muzică de la vărsta de 6 ani. A început totul când eram la grădiniță, au venit mai mulți profesori de la școlile de muzică care căutau copii cu auz muzical, cu simțul ritmului și eu am fost ales. După aceasta am început să cânt la acordeon, în cor și mai apoi, să studiez pianul și am ajuns să absolvesc Academia de Muzică. Ce ține de compoziție, primele încercări au fost prin anii 2000-2001. Cînd eram copil nu mă gîndeam să fac compoziție, muzica era ca un joc pentru mine, dar mi-a intrat în sînge.

Știu că, acum, tu ești cel care împărtășește altora această artă. Cum e?
Da, am predat mai mulți ani. E o mare responsabilitate atunci cînd înveți pe cineva. Trebuie să lămurești lucrurile în așa fel încît acei copii, de clasa a 9-a, a 10-a, să le înțeleagă. Mereu e nevoie să-i atragi cu ceva, fiindcă foarte repede se plictisesc. De aceea încerc să le arăt materiale video la laptop, să ducem discuții interactive.

- În muzică există careva tehnici după care te conduci atunci cînd compui ceva nou sau e doar muză,  fantezie și emoții?
Cînd e vorba de muzica academică, pot vorbi de tehnici, dar cînd e vorba de muzica ușoară: pop-rock, dance, e altceva. Aici apare mai întîi melodia, după care aranjamentul. Eu nu stau niciodată și-mi propun să scriu o lucrare într-o anumit format. E produsul a ceea ce simt în acel moment.

- Nu te-ai gîndit să cînți și voce?
Să știi că acum am scris o piesă pentru chitară și am făcut un demo cu vocea mea. Am dat-o la cîțiva prieteni să o asculte, să văd reacția lor asupra lucrării muzicale și o prietenă de-a mea a zis că interpretez bine și că am un timbru plăcut. Acum mă gîndesc la acestă posibilitate, cred că voi face și acestă încercare.

- Știu că ai compuse multe lucrări instrumentale. Faci și texte sau doar melodie?
Am cîteva încercări de a scrie, însă în colaborare cu cineva. În studenție scriam și versuri, ca oricare student cînd e îndrăgostit, dar acum nu prea am timp să o fac.

- Colaborezi cu interpreții autohtoni?
Sigur, am colaborat cu Artur Corcodel, interpret și compozitor. Am scris  piesa ,,Da,da, da”, pe care am lansat-o în această vară. A fost bine promovată la Radio Moldova, la televiziunea Moldova1. Sigur, primii pași sunt complicați, mai ales cînd nu ai relații. La noi showbiz-ul pe asta se bazează, pe bani și relații.
- Mulți susțin că la noi arta nu aduce profit.  E adevărat?
Hm, dacă e să comparăm compozitorii din alte țări care au un salariu lunar echivalent cu salariul nostru de cîțiva ani, da, este o diferență. La noi fac bani cei care cîntă pe la cumătrii, nunți, manifestări private și fac doar muzică comercială. Eu nu mi-am propus niciodată să compun așa gen de muzică, de aceea am nevoie de un serviciu stabil care să-mi garanteze acel venit stabil.

- Cînd un compozitor se bucură de succes?
Cînd este chemat la interviuri, la emisiuni (râde).

- Cum ai ajuns să faci parte din echipa TRM-ului?
Eram anul II la Colegiul Republican „Ștefan Neaga”, unde studiam muzicologia și profesorul meu de solfegiu și armonie, care a refuzat să colaboreze la Radio, mi-a propus mie să încerc. M-au acceptat. În 2008 am fost angajat ca redactor-prezentator. Aveam propriile emisiuni: „Cântă un artist” și „Top internațional”. În 2012 am fost delegat să fiu redactor-șef în cadrul Redacției Muzică. E o responasabilitate mare fiindcă 25 % din ce se difuzează la Radio Moldova ne aparține nouă, redacției muzică și chiar avem la ce lucra.

- Care-i cea mai frumoasă parte a muncii tale de aici?
Concediul :D. El îmi oferă posibilitatea să lucrez și la alte proiecte dragi mie.

- Sunteți o echipă mare,  cum reușesc oamenii de artă să se înțeleagă între ei?
Am noroc de prezența unor oameni extraordinari.  Suntem o echipă adevărată. Desigur, sunt și excepții, nu-i totul perfect, dar prietenia care s-a legat între noi ne ajută foarte mult.

Ce-i dorești TRM-ului la cei 83 ani de activitate?
Mai multă tehnică modernă, studiouri performante și multe emisiuni calitative.




Zugo-express

Cine este pentru tine regina muzicii în Republica Moldova?
Adrian:
Anastasia Lazariuc și Sofia Rotaru.

Continuă fraza: muzica-i viața mea...
Adrian:
Fără ea eu n-aș putea.

Instrumentul muzical preferat?
Adrian:
Pianul.

De ce au nevoie oamenii pentru a fi mai veseli?
Adrian:
De prieteni sinceri, hazlii și de un desen animat în 3D. :D

Dacă aerul ar avea gust, care ai vrea să fie?
Adrian:
De căpșună.

Culorile sufletului tău?
Adrian:
Albastru și nuanțele acestuia.

Cea mai frumoasă femeie este cea care..
Adrian:
are eleganță, rafinament, care e deșteaptă și iubitoare.

Crezi în soartă?
Adrian: 
Și da, și nu.

 ZUGO este ...
Adrian:
Un site extraordinar cu interviuri interesante despre tinerele talente, cu fotografii calitative și subiecte bune. Felicitări!

28 octombrie 2013, Autor: Rodica Țăruș

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu